Det är semestertider och den varmaste sommaren på 200+ år i Sverige. Våra kontor gapar tomma när många är lediga, och många av oss som jobbar väljer att göra det från hängmattan på landstället eller solstolen på balkongen. Just det att våra organisationer är utspridda och svårtillgängliga under ett par månader, är något som kriminella slugt försöker att utnyttja. Det är då vi får ett mail:

Ett bedrägeriförsök inleds ofta med en enkel kontakt.

Ett bedrägeriförsök inleds ofta med en enkel kontakt.

Ofta börjar det med en enkel fråga i stil med; ”Är du på jobbet?” eller ”Har du tid att hjälpa mig?”, men efter ett svar så kommer snart frågan om utbetalning.

Summan varierar såklart, men det handlar oftast om summor som inte är helt orimliga.

Och när det kommer ett mail från VD mitt i semestertider, där denne ber om en utbetalning för en snabb affärstransaktion, så kanske det inte finns någon kollega eller chef att fråga om råd.

Dessa mail utformas så att det skall ta emot att säga nej, och det skall vara lätt att genomföra

Man kanske är ny på jobbet, och vill inte låta den nya chefen vänta, så man kanske svarar på mailet och frågar om det verkligen är rätt att göra så. ”Det är det rätta” får man till svar, och kanske en retorisk fråga som utmanar ens lojalitet. ”Väntar vi till efter semestern så missar vi årets viktigaste affärsmöjlighet!”.

Ibland är det kortfattat, och ibland är det mer fylligt

 

Detta är några exempel på verkliga bedrägeriförsök som våra kunder sluppit, men vilka säkerhetsfunktioner man än har så måste man uppmana till vaksamhet. Utbilda er personal i hur de känner igen ett bedrägeri, och ha tydliga regler för hur ekonomiska transaktioner får genomföras.

På cert.se kan ni läsa mer om liknande, och aktuella bedrägeriförsök: https://www.cert.se/2016/02/information-om-riktade-bedrageriforsok

Stay safe!

/Oskar